Avtoplin - LPG
Objavljeno: 02 Apr 2014, 05:34
O Avtoplinu kot energentu za prevoz je napisanega že veliko po ostalih avtomobilističnih in tehničnih forumih. Tako se da najti kar precej zahtevnih tehničnih vprašanj. Žal tudi sam nimam dovolj znanja, da bi področje predstavil strokovno. Morda pa bo kdo od vas vedel kaj več.
Mislim pa, da bi lahko za nekoga, ki prvič razmišlja o tem, tukaj naredili nek izvleček. Torej par dejstev, da je kolikor toliko pregledno.
V naši domovini to področje zelo zaostaja tako za razvitejšimi državami kot tudi manj razvitimi. Najprej bi omenil tri vodilne, vrhunske LPG sisteme: BRC, VIALE, PRINS.
Glede na majhnost našega trga in zelo nizek odstotek ljudi, kateri se pri nas odločijo za LPG, imamo srečo. Namreč v Sloveniji imamo pooblaščenega vgrajevalca PRINS naprav.
Obstaja cela paleta različnih Italijanskih sistemov, katerim ni videti konca, če jih začnemo naštevati: Lovato, LandiRenzo, Tartarini, Zavoli, Landi, Emmegass,... Nekako veljajo za enakovredne, niso na nivoju BRC-ja PRINS-a, VIALE-ja, a so cenejši.
Poljaki so zelo angažirani na tem področju in imajo svoje sisteme, eden od teh je tudi STAG. Koliko je dober/slab, je težko soditi, a pri samem računalniško-krmilnem delu so že prehiteli italijanske proizvajalce.
Obstajajo tudi turški in bolgarski sistemi, katerih pa mislim da se pri nas izogibajo. In kolikor opažam, tudi drugod.
Nizozemska ima precej uporabnikov LPG-ja, tudi Anglija, a zdi se mi, da jih ima največ Italija. Tam je avto na plin pogost pojav. Kako tudi ne, cena bencina v Italiji je ena najvišjih, cena plina običajna, pri vgradnji avtoplina pa jim država nudi subvencijo.
Na Hrvaškem je področje tudi razširjeno, a vseeno ne toliko. Imajo pa vgrajevalca z renomejem v bližini Opatije po imenu BOYSKI, kateri bi za nas lahko bil zanimiv. Ima dolgoletne izkušnje, vgradnja pa je cenejša kot pri naših mojstrih. In kar je češnja na vrhu torte, za 1200 EUR pri njih dobite vgrajen BRC sistem.
Bosna pa ima LPG-ja zelo veliko.
A če govorimo o prostoru bivše Jugoslavije, mislim da je na tem področju Srbija enostavno Alfa in Omega. LPG je pri njih že vrsto let popolnima splošni pojav, imajo prave mojstre z dolgoletnimi izkušnjami, povrhu vsega je tam celoten znesek vgradnje polovica cene pri nas.
Kdaj se odločiti za LPG? Pač izbira posameznika.
Pri novem avtomobilu je možnost nakupa DIZEL motorja, a nekaterim ni všeč. Za enkrat sem tudi sam med njimi.
Priložnost vidim pri rabljenih vozilih. Lahko si kupimo rabljenega dizla, a rabljeni in obenem ohranjen dizel je prej izjema kot pravilo. Dejstvo je, da kdor je kupil dizla, je imel v načrtih veliko kilometrov. Velika verjetnost je, da je te načrte izpolnil. Če je pri nas še nekako možno dobiti rabljen dizel z malo kilometri, je to v tujini skoraj nemogoče (Nemčija, Italija). Če ima tam dizel malo kilometrov, je enostavno "prevrten" števec nazaj.
Po drugi strani pa dejansko obstajajo rabljeni in lepo ohranjeni bencinarji s človeško sprejemljivimi kilometri. Torej, lahko si za majhen denar kupimo avtomobil v dobrem stanju. Samo še vgradimo LPG kot pogonsko gorivo in se vozimo ugodno.
Prihranek? - JE
Plin je cca 40 do 50 % cenejši od bencina v volumenski enoti 1 l. Cena LPG na današnji dan pri Petrolu je 0,769 EUR/l. Sliši se lepo.
No, pri nas je nekaj vgrajevalcev, in večina od teh sami zase pravijo, da imajo "vrhunsko tehnologijo", čeprav je sistem sam po sebi zelo preprost. Primer, pri katerem se vedno nasmejem, je reklama G-1. Pravijo, da so edini na svetu, katerih sistem deluje v realnem času. A še do sedaj nisem izvedel, kaj je za njih realni čas. Vem da ima večina ljudi z njihovim sistemom resne težave. Če gledate njihove reklamne spote na youtube, izgleda vse skupaj zelo neresno, neprepričljivo.
Podobno tudi Plineks. Velik pritožb, večina zavrnjenih reklamacij z nenavadnimi izgovori in še bi lahko našteval. Tudi njihov reklamni spot na youtube je smešen. V preteklosti so se šli zelo podle igre s konkurenco. Z google-om boste hitro našli temo, o kateri govorim. Primer so tudi LPG svečke Brisk, katerih običajna cena je 4 EUR. Še pred kratkim so jih pri Avtoconi prodajali celo za 2,3€, morda imajo še vedno to ceno. Točno taka svečka je pri Plineksu 11 EUR. Poslovna odločitev?
Da se vrnem na ceno in prihranek. Pogosto vgrajevalci z "vrhunsko tehnologijo" obljubljajo povečanje porabe v primerjavi z bencinom za kakih 2 do 4 %. Ali pa celo omenjajo enako porabo. Kaj če tudi vam to obljubljajo? IZOGNITE SE JIM!
LPG ima v enem litru cca 20 % manjšo kalorično vrednost! Torej ga za isto pot potrebujete cca 20 % več! In ni razloga, da bi se pri motorju med delovanjem na plin povečal izkoristek. Se pa lahko celo zniža na račun manj uspešnega krmiljenja motorja.
glede stroškov in porabe so nekaj časa nazaj naredili študijo na strojni fakulteti:
http://www.zemeljski-plin.si/upload/Fil ... gradiv.pdf
http://www.zemeljski-plin.si/upload/Fil ... %20EUR.pdf
Prihranek na relaciji pri vožnji samo na plin je pri trenutnih cenah cca 35 %. Pri mestni vožnji je prihranek manjši.
Omeniti je potrebno, da ima vozilo poleg plinskega rezervoarja še vedno tudi bencinski rezervoar. Plinski rezervoar se vgradi v prtljažnik ali pa namesto rezervnega kolesa, katerega nadomestimo s priborom za pnevmatike.
Avtomobil je potrebo zagnati na bencin, na katerem bo vozilo delovalo ves čas, dokler se motor in s tem tudi uparjalnik ne segrejeta na določeno temperaturo (ponavadi 40 stopinj C). In ta čas lepo porabljate bencin. Pozimi dlje kot poleti. Pri daljših vožnjah, sploh med poletjem je količina bencina dejansko skoraj zanemarljiva. Na plin vozilo preklopi že po kakih 200 do 300 m.
Komu dati vgraditi plinsko napravo?
Kot omenjeno, je pri nas najnaprednejši sistem PRINS, a žal najdražji, kar je seveda logično. Cena cca 2000 EUR. Obstajajo ostali, jaz poznam: G-1; Plineks; SIGAS; Siniša Suhecki s.p. iz Postojne; Plinski center Maribor; VOVK iz Trebnjega, ki vgrajuje LandiRenzo; vgrajevalec LJ-rudnik, čigar imena se sedaj ne spomnim... Cene pri teh vgrajevalcih "navadnih sistemov" so pri nas od 1100 EUR dalje.
Osebno ne bi nikoli izbral G-1 ali pa Plineksa z njihovo "vesoljsko tehnologijo". Seveda pa bo drugače, ko jih bo kupila NASA.
Dejstvo pa je, da je za dobro delovanje veliko pomembnejši dober mojster in ne toliko same komponente. Sploh pa naj bi bili italijanski sistemi precej enakovredni. V Srbiji pravijo: Biraj majstora, a ne sistem.
Če bi izbiral vgrajevalca pri nas in bi mi bil PRINS predrag, bi izbiral med SIGAS-om in gospodom Sinišo iz Postojne. SIGAS zato, ker so velik vgrajevalec, predelali so že veliko avtomobilov, a kritike so redke.
Gospod Siniša Suhecki iz Postojne je prav tako pohvaljen na vseh forumih, govori se, da sisteme lepo vgradi, cena je ugodna. Pred tem se je učil in delal pri gospodu Markovčiču iz Divače, ki je LPG vgrajeval že dolgo nazaj, ko so bili ostali še v plenicah.
Pri Siniši v Postojni sem osebno že bil in mi deluje zaupanja vreden. Torej entuzijast in ni mu težko dati kakega brezplačnega nasveta.
Ostalih ne poznam dovolj, da bi lahki izrazil mnenje.
Tisti, kateri so vgradili pri servisu Boyski pri Opatiji so tudi super zadovoljni. Še enkrat poudarimo, da je to BRC sistem, kateri je v samem vrhu. Cena vgradnje cca 1200 EUR pa je taka kot pri nas za "navaden" nizkocenovni sistem.
Srbija: Če je pri nas cena od 1100 Eur pa do 1600 EUR za standardno vozilo, je v Srbiji sekvenčni sistem od 290 pa do 800 EUR. Da se razumemo, komponente so enake, v večini pa je zaradi izkušenj sistem bolje vgrajen. Od tistega zneska lahko dobite nazaj 18% srbski davek, pri nas pa plačate davek v našo blagajno. Prišteti je potrebno še 2,5% carine. Računate lahko skupaj cca 150 EUR. Ali se splača, je spet vaša presoja.
VZDRŽEVANJE:
na 20.000 ali 30.000 km je potrebno narediti servis v smislu menjave filtrov tekoče in plinaste faze. Preveriti tesnost sistema in pri plinskem računalniku prekontrolirati/nastaviti mape. Cena 20 do 50 EUR.
Določena vozila imajo probleme z ventili, če vozilo deluje na plin, zato je pri le-teh potrebno dodatno mazanje ventilov, katero je lahko mehansko ali elektronsko. elektronsko je seveda natančnejše, možno je dovajati tudi v vsak valj posebej. Mazanje začetno investicijo podraži.
Na tem področju ima PRINS unikaten sistem, kateri je veliko učinkovitejši. Katera vozila potrebujejo dodatno mazanje ventilov, si lahko pogledate tukaj. Maziva za ventile se porabi cca 50 ml na 50 l goriva. Cena litra je nekaj pod 20 EUR/l. Za koliko časa je 1 l si komot preračunate glede na porabo.
MOTORNO OLJE:
Obstajajo olja, prilagojena za LPG. Seveda so dražja. A izkaže se, da so ta olja pravzaprav LOW SAPS olja, katera so v osnovi namenjena za dizle s filtrom trdih delcev. Specifikacije, katere naj bi imelo olje za LPG:
1. ACEA C3
2. API SM ali SN
3. BMW longlife 04
4. MB229.5 ali MB229.51
Primerna viskoznost za naše kraje pa je 5W-40
Izkaže se, da je najugodnejše olje, ki zadosti tem specifikacijam, Aral High Tronic New. V podatkih so navedene še stare specifikacije, a novo dotično Aral olje je pravilno.
Obstaja tudi Motul, ki velja za eno najboljših olj.
SVEČKE:
Spet obstajajo na plin prilagojene svečke. Najbolj znane so NGK LPG Laserline. A cena je od 20 do 25 EUR/kos. Vzdržljivost pa cca 50.000 do 60.000 km. Seveda obstajajo tudi svečke ostalih proizvajalcev, ki so nekaj cenejše, a niso za toliko kilometrov (Beru, DENSO, bosch). Če želite svečke prav za LPG, se mi zdijo Brisk SILVER še najboljša izbira. Cena cca 4 EUR/kos, na LPG zdržijo 30.000 km.
Spet je veliko menj, da so LPG svečke nateg. Enostavno se lahko izbere običajne svečke. In sicer tako, da se pogleda, katere so priporočene za vozilo, nato se izbere eno stopnjo nižjo toplotno vrednost, prav tako se jim zmanjša razmak med elektrodama za 0.1 do 0.2mm v primerjavi s tovarnisko priporočljivim razmakom.
Eno stopnjo nižja toplotna vrednost zaradi potencialno višje temperature zgorevanja v komori, razmak pa se zmanjša, ker je pri plinu potrebna višja napetost za preskok iskre. S približanjem elektrod to napetost na plinu znižamo v običajen okvir. Mislim pa, da bi bilo tako prilagojene običajne svečke potrebno menjati vsaj na 30.000 km.
S čim lahko sam pripomorem k boljšemu delovanju:
Vsekakor je na avtoplin motor bolj dovzeten na napake. Torej, potrebno je redno in kvalitetno vzdrževanje avtomobila po predpisih. Predvsem kar se tiče motorja. Jasno je, da je zelo pomembno redno menjavanje olja in kvalitetnega oljnega filtra (Mann, Mahle), ter preverjanje nivoja olja.
Zelo pomemben pa je vžig. Svečke ne smejo biti izrabljene, vžigalni kabli pa morajo biti v dobrem stanju.
Nekaj slabosti:
- V primerjavi z bencinom se izgubi nekaj moči, a ta ni opazna.
- Zmanjšanje uporabnega prtljažnega prostora
- Najbrž ni priporočljivo voziti daljše obdobje stalno na visokih obratih in moči (nad 4500 obrati/min)
- Če vgradnja ni kvalitetno opravljena, se lahko pojavi cukanje ali neenakomeren tek pri hladnem motorju in obenem ob prostem teku.
- Poglavitna nevarnost v primeru nekvalitetne vgradnje in slabega vzdrževanja pa so uničeni ventili. A to se lahko zgodi kot posledica nerednega/nepravilnega nastavljanja razmaka ventilov (če niso hidravlični), ali pa previsoke temperature zgorevanja. Previsoka temperatura zgorevanja se pojavi, če je zmes LPG/zrak preredka.
- nima vsaka pumpa LPG-ja
LP
Mislim pa, da bi lahko za nekoga, ki prvič razmišlja o tem, tukaj naredili nek izvleček. Torej par dejstev, da je kolikor toliko pregledno.
V naši domovini to področje zelo zaostaja tako za razvitejšimi državami kot tudi manj razvitimi. Najprej bi omenil tri vodilne, vrhunske LPG sisteme: BRC, VIALE, PRINS.
Glede na majhnost našega trga in zelo nizek odstotek ljudi, kateri se pri nas odločijo za LPG, imamo srečo. Namreč v Sloveniji imamo pooblaščenega vgrajevalca PRINS naprav.
Obstaja cela paleta različnih Italijanskih sistemov, katerim ni videti konca, če jih začnemo naštevati: Lovato, LandiRenzo, Tartarini, Zavoli, Landi, Emmegass,... Nekako veljajo za enakovredne, niso na nivoju BRC-ja PRINS-a, VIALE-ja, a so cenejši.
Poljaki so zelo angažirani na tem področju in imajo svoje sisteme, eden od teh je tudi STAG. Koliko je dober/slab, je težko soditi, a pri samem računalniško-krmilnem delu so že prehiteli italijanske proizvajalce.
Obstajajo tudi turški in bolgarski sistemi, katerih pa mislim da se pri nas izogibajo. In kolikor opažam, tudi drugod.
Nizozemska ima precej uporabnikov LPG-ja, tudi Anglija, a zdi se mi, da jih ima največ Italija. Tam je avto na plin pogost pojav. Kako tudi ne, cena bencina v Italiji je ena najvišjih, cena plina običajna, pri vgradnji avtoplina pa jim država nudi subvencijo.
Na Hrvaškem je področje tudi razširjeno, a vseeno ne toliko. Imajo pa vgrajevalca z renomejem v bližini Opatije po imenu BOYSKI, kateri bi za nas lahko bil zanimiv. Ima dolgoletne izkušnje, vgradnja pa je cenejša kot pri naših mojstrih. In kar je češnja na vrhu torte, za 1200 EUR pri njih dobite vgrajen BRC sistem.
Bosna pa ima LPG-ja zelo veliko.
A če govorimo o prostoru bivše Jugoslavije, mislim da je na tem področju Srbija enostavno Alfa in Omega. LPG je pri njih že vrsto let popolnima splošni pojav, imajo prave mojstre z dolgoletnimi izkušnjami, povrhu vsega je tam celoten znesek vgradnje polovica cene pri nas.
Kdaj se odločiti za LPG? Pač izbira posameznika.

Pri novem avtomobilu je možnost nakupa DIZEL motorja, a nekaterim ni všeč. Za enkrat sem tudi sam med njimi.
Priložnost vidim pri rabljenih vozilih. Lahko si kupimo rabljenega dizla, a rabljeni in obenem ohranjen dizel je prej izjema kot pravilo. Dejstvo je, da kdor je kupil dizla, je imel v načrtih veliko kilometrov. Velika verjetnost je, da je te načrte izpolnil. Če je pri nas še nekako možno dobiti rabljen dizel z malo kilometri, je to v tujini skoraj nemogoče (Nemčija, Italija). Če ima tam dizel malo kilometrov, je enostavno "prevrten" števec nazaj.
Po drugi strani pa dejansko obstajajo rabljeni in lepo ohranjeni bencinarji s človeško sprejemljivimi kilometri. Torej, lahko si za majhen denar kupimo avtomobil v dobrem stanju. Samo še vgradimo LPG kot pogonsko gorivo in se vozimo ugodno.
Prihranek? - JE

Plin je cca 40 do 50 % cenejši od bencina v volumenski enoti 1 l. Cena LPG na današnji dan pri Petrolu je 0,769 EUR/l. Sliši se lepo.
No, pri nas je nekaj vgrajevalcev, in večina od teh sami zase pravijo, da imajo "vrhunsko tehnologijo", čeprav je sistem sam po sebi zelo preprost. Primer, pri katerem se vedno nasmejem, je reklama G-1. Pravijo, da so edini na svetu, katerih sistem deluje v realnem času. A še do sedaj nisem izvedel, kaj je za njih realni čas. Vem da ima večina ljudi z njihovim sistemom resne težave. Če gledate njihove reklamne spote na youtube, izgleda vse skupaj zelo neresno, neprepričljivo.
Podobno tudi Plineks. Velik pritožb, večina zavrnjenih reklamacij z nenavadnimi izgovori in še bi lahko našteval. Tudi njihov reklamni spot na youtube je smešen. V preteklosti so se šli zelo podle igre s konkurenco. Z google-om boste hitro našli temo, o kateri govorim. Primer so tudi LPG svečke Brisk, katerih običajna cena je 4 EUR. Še pred kratkim so jih pri Avtoconi prodajali celo za 2,3€, morda imajo še vedno to ceno. Točno taka svečka je pri Plineksu 11 EUR. Poslovna odločitev?

Da se vrnem na ceno in prihranek. Pogosto vgrajevalci z "vrhunsko tehnologijo" obljubljajo povečanje porabe v primerjavi z bencinom za kakih 2 do 4 %. Ali pa celo omenjajo enako porabo. Kaj če tudi vam to obljubljajo? IZOGNITE SE JIM!
LPG ima v enem litru cca 20 % manjšo kalorično vrednost! Torej ga za isto pot potrebujete cca 20 % več! In ni razloga, da bi se pri motorju med delovanjem na plin povečal izkoristek. Se pa lahko celo zniža na račun manj uspešnega krmiljenja motorja.
glede stroškov in porabe so nekaj časa nazaj naredili študijo na strojni fakulteti:
http://www.zemeljski-plin.si/upload/Fil ... gradiv.pdf
http://www.zemeljski-plin.si/upload/Fil ... %20EUR.pdf
Prihranek na relaciji pri vožnji samo na plin je pri trenutnih cenah cca 35 %. Pri mestni vožnji je prihranek manjši.
Omeniti je potrebno, da ima vozilo poleg plinskega rezervoarja še vedno tudi bencinski rezervoar. Plinski rezervoar se vgradi v prtljažnik ali pa namesto rezervnega kolesa, katerega nadomestimo s priborom za pnevmatike.
Avtomobil je potrebo zagnati na bencin, na katerem bo vozilo delovalo ves čas, dokler se motor in s tem tudi uparjalnik ne segrejeta na določeno temperaturo (ponavadi 40 stopinj C). In ta čas lepo porabljate bencin. Pozimi dlje kot poleti. Pri daljših vožnjah, sploh med poletjem je količina bencina dejansko skoraj zanemarljiva. Na plin vozilo preklopi že po kakih 200 do 300 m.
Komu dati vgraditi plinsko napravo?
Kot omenjeno, je pri nas najnaprednejši sistem PRINS, a žal najdražji, kar je seveda logično. Cena cca 2000 EUR. Obstajajo ostali, jaz poznam: G-1; Plineks; SIGAS; Siniša Suhecki s.p. iz Postojne; Plinski center Maribor; VOVK iz Trebnjega, ki vgrajuje LandiRenzo; vgrajevalec LJ-rudnik, čigar imena se sedaj ne spomnim... Cene pri teh vgrajevalcih "navadnih sistemov" so pri nas od 1100 EUR dalje.
Osebno ne bi nikoli izbral G-1 ali pa Plineksa z njihovo "vesoljsko tehnologijo". Seveda pa bo drugače, ko jih bo kupila NASA.

Dejstvo pa je, da je za dobro delovanje veliko pomembnejši dober mojster in ne toliko same komponente. Sploh pa naj bi bili italijanski sistemi precej enakovredni. V Srbiji pravijo: Biraj majstora, a ne sistem.
Če bi izbiral vgrajevalca pri nas in bi mi bil PRINS predrag, bi izbiral med SIGAS-om in gospodom Sinišo iz Postojne. SIGAS zato, ker so velik vgrajevalec, predelali so že veliko avtomobilov, a kritike so redke.
Gospod Siniša Suhecki iz Postojne je prav tako pohvaljen na vseh forumih, govori se, da sisteme lepo vgradi, cena je ugodna. Pred tem se je učil in delal pri gospodu Markovčiču iz Divače, ki je LPG vgrajeval že dolgo nazaj, ko so bili ostali še v plenicah.

Pri Siniši v Postojni sem osebno že bil in mi deluje zaupanja vreden. Torej entuzijast in ni mu težko dati kakega brezplačnega nasveta.
Ostalih ne poznam dovolj, da bi lahki izrazil mnenje.
Tisti, kateri so vgradili pri servisu Boyski pri Opatiji so tudi super zadovoljni. Še enkrat poudarimo, da je to BRC sistem, kateri je v samem vrhu. Cena vgradnje cca 1200 EUR pa je taka kot pri nas za "navaden" nizkocenovni sistem.
Srbija: Če je pri nas cena od 1100 Eur pa do 1600 EUR za standardno vozilo, je v Srbiji sekvenčni sistem od 290 pa do 800 EUR. Da se razumemo, komponente so enake, v večini pa je zaradi izkušenj sistem bolje vgrajen. Od tistega zneska lahko dobite nazaj 18% srbski davek, pri nas pa plačate davek v našo blagajno. Prišteti je potrebno še 2,5% carine. Računate lahko skupaj cca 150 EUR. Ali se splača, je spet vaša presoja.
VZDRŽEVANJE:
na 20.000 ali 30.000 km je potrebno narediti servis v smislu menjave filtrov tekoče in plinaste faze. Preveriti tesnost sistema in pri plinskem računalniku prekontrolirati/nastaviti mape. Cena 20 do 50 EUR.
Določena vozila imajo probleme z ventili, če vozilo deluje na plin, zato je pri le-teh potrebno dodatno mazanje ventilov, katero je lahko mehansko ali elektronsko. elektronsko je seveda natančnejše, možno je dovajati tudi v vsak valj posebej. Mazanje začetno investicijo podraži.
Na tem področju ima PRINS unikaten sistem, kateri je veliko učinkovitejši. Katera vozila potrebujejo dodatno mazanje ventilov, si lahko pogledate tukaj. Maziva za ventile se porabi cca 50 ml na 50 l goriva. Cena litra je nekaj pod 20 EUR/l. Za koliko časa je 1 l si komot preračunate glede na porabo.
MOTORNO OLJE:
Obstajajo olja, prilagojena za LPG. Seveda so dražja. A izkaže se, da so ta olja pravzaprav LOW SAPS olja, katera so v osnovi namenjena za dizle s filtrom trdih delcev. Specifikacije, katere naj bi imelo olje za LPG:
1. ACEA C3
2. API SM ali SN
3. BMW longlife 04
4. MB229.5 ali MB229.51
Primerna viskoznost za naše kraje pa je 5W-40
Izkaže se, da je najugodnejše olje, ki zadosti tem specifikacijam, Aral High Tronic New. V podatkih so navedene še stare specifikacije, a novo dotično Aral olje je pravilno.
Obstaja tudi Motul, ki velja za eno najboljših olj.
SVEČKE:
Spet obstajajo na plin prilagojene svečke. Najbolj znane so NGK LPG Laserline. A cena je od 20 do 25 EUR/kos. Vzdržljivost pa cca 50.000 do 60.000 km. Seveda obstajajo tudi svečke ostalih proizvajalcev, ki so nekaj cenejše, a niso za toliko kilometrov (Beru, DENSO, bosch). Če želite svečke prav za LPG, se mi zdijo Brisk SILVER še najboljša izbira. Cena cca 4 EUR/kos, na LPG zdržijo 30.000 km.
Spet je veliko menj, da so LPG svečke nateg. Enostavno se lahko izbere običajne svečke. In sicer tako, da se pogleda, katere so priporočene za vozilo, nato se izbere eno stopnjo nižjo toplotno vrednost, prav tako se jim zmanjša razmak med elektrodama za 0.1 do 0.2mm v primerjavi s tovarnisko priporočljivim razmakom.
Eno stopnjo nižja toplotna vrednost zaradi potencialno višje temperature zgorevanja v komori, razmak pa se zmanjša, ker je pri plinu potrebna višja napetost za preskok iskre. S približanjem elektrod to napetost na plinu znižamo v običajen okvir. Mislim pa, da bi bilo tako prilagojene običajne svečke potrebno menjati vsaj na 30.000 km.
S čim lahko sam pripomorem k boljšemu delovanju:
Vsekakor je na avtoplin motor bolj dovzeten na napake. Torej, potrebno je redno in kvalitetno vzdrževanje avtomobila po predpisih. Predvsem kar se tiče motorja. Jasno je, da je zelo pomembno redno menjavanje olja in kvalitetnega oljnega filtra (Mann, Mahle), ter preverjanje nivoja olja.
Zelo pomemben pa je vžig. Svečke ne smejo biti izrabljene, vžigalni kabli pa morajo biti v dobrem stanju.
Nekaj slabosti:
- V primerjavi z bencinom se izgubi nekaj moči, a ta ni opazna.
- Zmanjšanje uporabnega prtljažnega prostora
- Najbrž ni priporočljivo voziti daljše obdobje stalno na visokih obratih in moči (nad 4500 obrati/min)
- Če vgradnja ni kvalitetno opravljena, se lahko pojavi cukanje ali neenakomeren tek pri hladnem motorju in obenem ob prostem teku.
- Poglavitna nevarnost v primeru nekvalitetne vgradnje in slabega vzdrževanja pa so uničeni ventili. A to se lahko zgodi kot posledica nerednega/nepravilnega nastavljanja razmaka ventilov (če niso hidravlični), ali pa previsoke temperature zgorevanja. Previsoka temperatura zgorevanja se pojavi, če je zmes LPG/zrak preredka.
- nima vsaka pumpa LPG-ja
LP