Akumulator prenosnika itd..

Za vse teme ki nimajo blage veze s klasičnim britjem..
Odgovori
Bajkman
Akumulator prenosnika itd..

Odgovor Napisal/-a Bajkman » 21 Maj 2014, 18:55

Ker sem na sosednjem, dokaj tehničnem forumu opazil veliko nepoznavanje področja, bi še tukaj napisal par dejstev.
Torej, obstajajo PRIMARNE celice, katere se NE polnijo, po uporabi jih zavržemo. Take so nam najbolj poznane alkalne, navadne, srebrne, litijeve..

Obstajajo pa tudi SEKUNDARNE celice, katere SE lahko ponovno napolni. In ker se jih uporablja na daljši rok, je priporočljivo uporabljati pravilno. Poznamo:
- Nikelj-kadmij celice (nazivna napetost 1,2V)
- Nikelj-metalhidrid celice (nazivna napetost 1,2V)
- Svinčene celice (nazivna napetost 2,1V)
- Litij-ionske celice (Tukaj pa je več izpeljank, najpogostejša nazivna napetost pa 3,6 ali 3,7 V)
- Litij-polimer (podobno kot litij ion, a cenejša izdelava)
- NiZn
-...


Nikelj-kadmij celice so bile nekoč vodilne polnilne celice v običajnih velikostih od AAA do D. Njihova prednost oz, argumenti za prodor so bili možnost polnjenja, veliki kratkostični tokovi, kar z drugimi besedami pomeni majhna notranja upornost. Slabost je opazno samopraznjenje, spominski efekt, kadmij pa je strupen. Spomniski efekt pomeni znižanje kapacitete, v izogib je bilo potrebno celico vsakič izprazniti in napolniti do konca. Pravilno polnjenje je z 1/10 kapacitete, zaradi izgub in gretja pri polnjenju pa se jo polni s takim tokom 14 ur. Počasnejše polnjenje je za celico dopustno, a traja dlje. Vse kar je nad 1/10 pa jo uničuje, kemijska reakcija ne poteka pravilno, celica se pregreva. Do kdaj jo polniti? Torej na timer in 14 ur s tokom 1/10C je zadovoljivo polnjenje. Natančneje jo lahko polnimo z napetostno omejitvijo, najbolj natančno polnjenje pa je tako imenovano -dV polnjenje. Z drugimi besedami, ko se napetost več ne povišuje, pač pa za malenkost celo pade

Nikelj-metalhidrid celice so zelo podobne Nikelj-kadmij po samem vedenju. Prednost je večja kapaciteta, manjši oz. zelo sprejemljiv spominski efekt, slabosti pa večje samopraznjenje, manjši kratkostični tok. Ni več potrebno vsakič prazniti in polniti do konca, pač pa to naredimo le občasno. Ravno tako jih polnimo s tokom 1/10C do pojava -dV.
VENDAR so nas Sanyo (spada pod Panasonic) inženirji razveselili z Ni-Mh celicami, ki se ne praznijo. Seveda to ne drži popolnoma, ravno tako se praznijo, ampak veliko počasneje. Če lahko kar imenujem, priporočam, z naskokom najbolje se natem poročju, kot tudi komplet Ni-Mh in Ni-Cd izkažejo Sanyo celice. Tiste z nižjim samo-praznjenjem, se imenuje Eneloop in zame so edine sprejelmjive na tem področju. Sedaj obstaja že eneloop 4. generacije, katere premorejo celo 2100 (pravilnih) polnilnih cikov. V primerjavi s konkurenco imajo torej večjo vzrdžljivost, manjše samopraznjenje (po 6 letih in ob pravilnem skladiščenju ostane še 90 % elektrine) in manjšo notranjo upornost, torej zmorejo od sebe dati večje tokove. Naprimer daljinski avtomobil bo šel hitreje, fotoaparat pa se ne bo ugasnil, kadar želite napolniti flash.
Za Ni-Mh in Ni-Cd sta edina primerna polnilnika od Lacrosse in Maha Powerex, ter vsi njuni kloni. Klone prodaja tudi Conrad pod svojim imenom:
http://www.conrad.si/Naprava-za-polnjen ... 19_0502110
http://www.conrad.si/VOLTCRAFT-naprava- ... 19_0502110


Svinčene celice imajo precejšen odmik od zgornjih dveh, avtomobilski akumulatorji so sestavljeni iz njih. Prednost je višja napetost, izredni kartkostični tokovi (zaželjeno pri zaganjanju motorja). Slabost pa samopraznjenje in globoko izpraznjenje. Če so Ni-Mh in Ni-Cd lahko tudi prazne brez škode, je pri svinčenih obratno, če je prazna nekaj časa, pride do sulfatizacije. Če je v avtomobilu akumulator izpreznjen več kot 24 ur, se običajno lahko od njega kar poslovimo. Polnjenje se bo izvršilo, poleti bo avto celo vžigal, a ko se bo pojavil mraz, bo potreben nov akumulator. Torej, biti mora čim manj izpraznjen in za čim krajši čas. Drugače povedano, stalno ga je potrebno dopolnjevati.
Če smo Ni-Mh celice polnili s konstantnim tokom, pa moramo svinčene polniti s konstantno napetostjo in mejevalinkom toka. Polnimo jih do napetosti 2,4 V.

Litij-ionske celice pa so nekaj posebnega. Ob nepravilni uporabi izredno nevarne, samovnetljive, ognja se ne da pogasiti. Pogosto smo slišali o zgorelih Iphone telefonih. To se še dogaja, Iphone pa ni edini.
Take celice so tudi v računalniških akumulatorjih. Ponavadi je notri 6 ali 9 celic. V osnovi so to najzmogljivejše baterije, saj glede na velikost shranijo največ energije. Polni se jih lahko do 4,2V in prazni do 3V. Karkoli čez ali pod povzroča trajne posledice in večjo možnost samovžiga. Zato jih kot samostojne ne prodajajo najraje, če pa že, imajo na sebi elektronsko zaščito, ki naj bi preprečevala prenapolnjenje in pregloboko izpraznjenje. AMPAK ta zaščita ni 100 %. Celice so bolj mišljene kot industrijske. Spet se izkaže, da so najboljše Sanyo celice, ki dajo od sebe največ toka. Vendar pa so tu še Panasonic celice iz iste "hiše", ki pa imajo večjo kapaciteto.
Te celice se lahko tudi hitreje polni, sprejemljivo naj bi bilo celo do 1/2C, čeprav sam tega ne bi sprejel. Ker so to posebne baterije, je tudi poljnjenje posebnost. Najprej se jih do maksimalne napetosti polni s konstantnim tokom, nato se preklopi na kostantno napetost in počaka, da se saturacija zaključi. To je običajno takrat, ko tok pade pod 1/10 začetnega konstantnega toka. Temu polnjenju na kratko rečemo CC/CV (constant current/constant Voltage). Dobra lastnost teh polnilnikov je, da je krmiljenje zelo poceni, praktično zastonj. Tako je tudi polnilnik toliko poceni, da ni vredno izgubljati besed.

In točno iz teh Litij-ionskih celic je setavljen akumulator prenosnikov, mobilnikov, navigacij in še česa. Vzdrževanje bom kar kopiral s sosednjega foruma, da ne pišem ponovno:
Baterija bo najdlje zdržala, če bo polna 40 % in obenem na hladnem mestu, nekaj nad 0 stopinj C. Z drugimi besedami, v hladilniku.

Za litijevo baterijo je najslabše , če je:
- polna na 100 %
- na višji temperaturi

In ravno v na elektriko priključenem prenosniku sta celo izpolnjena oba najslabša pogoja za pospešeno uničevanje baterije. Prenosnik se greje, s tem greje tudi baterijo!!! Torej 100 % napolnjenost + vročina!!!

Najbolje bi bilo, če bi se baterijo priključilo ko se izprazni na 40 % in polnilo samo do 60 %. Seveda je to nepraktično in si že baterijski suženj.. :)
Tako da dober kompromis je praznjenje do 35 % in polnjenje do 75 ali 80 %, kadar ne potrebuješ baterije dolgo časa. Občasno je pa res dobro napolniti in izprazniti do konca, da se baterija kalibrira, kot je že omenjeno. Vendar ko se napolni, naj ne ostane dolgo priključena na napetost, če je prenosnik prižgan, saj je v tem primeru prisotna še vročina.
Pogosto vidim, da imajo ljudje prenosnik stalno na istem mestu, priključenega na elektriko in v njem baterijo.

Spet je preveč teksta, zato povzetek:
- Kadar je ves čas na razpolago elektrika, naj bo baterija na 40 % in shranjena na hladnem (hladilnik)
- kadar jo (nujno) potrebujemo, jo delno polnimo in praznimo (od 35 % do 80 %)
- Občasno pa napolnimo in izpraznimo do konca, da se kalibrira (kalibrira se njena elektronika)
- Velja za vse naprave s temi baterijami, torej tudi mobilne telefone, tablice, navigacijske naprave. A pri teh je ne moremo vzeti ven in imeti samo elektriko
VIR za Li-Ion

Uporabniški avatar
miha
Site Admin
Prispevkov:5897
Pridružen:10 Sep 2013, 10:28

Re: Akumulator prenosnika itd..

Odgovor Napisal/-a miha » 21 Maj 2014, 20:35

havla za informacijo :) ... sam za flashe pri fotkanju vecinoma uporabljam eneloop in nkon polnilec,.. in sem zadovoljen,.. ne-eneloop baterije so bolj kot ne ostanki prejsnjih, imam cca 20-30 baterij po moje, nkon polnilec (za 8AA in AAA baterij) mi je enkrat crknil (baje precej pogosto) in mi ga je zamenjal na nkon-u zastojn (mislim da je bil se v garanciji).. ponavdi polnim na soft nacin, redko na normalenga (ce se mi mudi) ali na rcovery (ce je baterija za nic, kar v primeru eneloopk se ni bilo), imam se 4 Ansmann-ove AAA baterije za led lucko s katerimi sem tudi zadovoljen, se mi pa zdi da jim pocasi kapaciteta pada..
britev.si ruleeees :)

Bajkman

Re: Akumulator prenosnika itd..

Odgovor Napisal/-a Bajkman » 14 Jul 2014, 02:04

Ni-Mh baterije ponavadi kapaciteto dejansko ohranijo dolgo. Vendar se v primeru hitrega polnjenja povečuje notranja upornost. Kar pomeni, da kapaciteta je, vendar baterije shranjene energije ne uspe oddati dovolj hitro, naprava postane "podhranjena" in javi, da je baterija prazna ali pa dela slabo.

Uporabniški avatar
TMB
Prispevkov:676
Pridružen:25 Sep 2013, 23:56
Kraj:Škofja Loka
Kontakt:

Re: Akumulator prenosnika itd..

Odgovor Napisal/-a TMB » 27 Jul 2014, 00:14

Jaz sem na 4 leta starem prenosniku očitno skuril baterijo že kakšno leto nazaj. Najprej je šel polnilec v franže, malo kasneje pa še baterija. Vem pa, da je baterija mrknila zaradi tega, kar sem ga imel po več dni vklopljenega v elektriko. Bom moral pogledati, če se da kje omejiti maksimalno raven napolnjenosti in da jo pri okoli 80% polnilec ne polni več.
Tradicionalno Mokro Britje
facebook.com/TradicionalnoMokroBritje
obrijse.wordpress.com
instagram.com/obrijse


Lp, Matjaž

Bajkman

Re: Akumulator prenosnika itd..

Odgovor Napisal/-a Bajkman » 28 Jul 2014, 10:05

Vem da sem ze enkrat instaliral tak program, a se vec ne spomnim na kateri znamki. Mislim pa da Lenovo ali HP.

LP

Uporabniški avatar
TMB
Prispevkov:676
Pridružen:25 Sep 2013, 23:56
Kraj:Škofja Loka
Kontakt:

Re: Akumulator prenosnika itd..

Odgovor Napisal/-a TMB » 28 Jul 2014, 17:34

Jaz imam Asusa.
Tradicionalno Mokro Britje
facebook.com/TradicionalnoMokroBritje
obrijse.wordpress.com
instagram.com/obrijse


Lp, Matjaž

Odgovori